BVCRYPTO

NFT Piyasasının 2. Çeyrek Raporu

Haziran ayının tamamlanmasıyla birlikte 2021 yılının ikinci çeyreği de noktalanmış oldu. Kriptopara piyasasının, ikinci çeyrek özelinde oldukça karamsar bir dönem içerisinde olduğu söylenebilir. Kriptopara fiyatlarının düşüşe geçmesiyle birlikte sektöre bağlı faaliyet gösteren DeFi platformlarında da oldukça ciddi hacim düşüşleri yaşandı. Ayrıca kriptopara kullanan aktif cüzdan sayılarında da önemli azalışlar gözlemlendi. Birçok göstergenin negatif seyrettiği, art arda olumsuz haberlerin geldiği ikinci çeyrek boyunca, istikrarını koruyan NFT sektörü oldukça dikkat çekti. Bu yazımızda, NFT sektörünün ikinci çeyrek performansını, çeşitli parametreler dikkate alınarak oluşturulan grafikleri inceleyerek analiz edeceğiz.

Cüzdan İstatistikleri

NFT’lerin alım-satım istatistikleri ve bu ticaretin yarattığı parasal büyüklük, sektörün canlı olup olmadığını göstermesi açısından oldukça önemlidir. Aşağıdaki grafik, geçen yılın ikinci çeyrek istatistiklerini (soldaki sütun), 2021 yılının ilk çeyrek istatistiklerini (ortadaki sütun) ve 2021 yılının ikinci çeyrek istatistiklerini (sağdaki sütun) karşılaştırmaktadır. Genellikle bir önceki yılın aynı dönemiyle yapılan karşılaştırmalar verimli olsa da bu analizimizde sadece 2021 yılının birinci ve ikinci çeyreklerini dikkate alacağız. Çünkü birinci çeyrek, kripto piyasasının oldukça agresif bir yükseliş döneminde olduğu bir dönemi temsil ederken, ikinci çeyrek ise tam tersine sert bir düşüşü temsil etmektedir. Bu nedenle birbirine oldukça zıt bu iki piyasa trendi içerisinde NFT sektörünü analiz etmek oldukça yeterli sonuçlar doğuracaktır.

The NFT sector consists of products that are subject to purchase and sale for collector purposes at a rate of 66%. Examples of these products are avatars such as Hashmask, MeeBit. Such products, which possess a certain demand and fan base, find buyers at high prices, especially in second-hand sales. In USD terms, the popularity of collectable products is clearly seen, while the chart below points that sports and utility products are also very popular in terms of the number of trades.

NFT sektörü, %66 oranında koleksiyonerlik amaçlı alım satıma konu olan ürünlerden oluşmaktadır. Bu ürünlere örnek olarak Hashmask, MeeBit gibi avatarlar gösterilebilir. Belirli bir talep ve hayran kitlesine sahip olan bu tür ürünler, özellikle ikinci el satışlarda yüksek fiyatlara alıcı bulmaktadırlar. USD bazında bakıldığında, koleksiyon ürünlerinin popüleritesi net bir şekilde görülürken, aşağıdaki grafik alım satım adedi bakımından spor, ve işlevsel (utility) ürünlerin de oldukça popüler olduğunu göstermektedir.

Satış sayısı bakımından, doğrudan eserin yaratıcısından alınan sanat eseri niteliğindeki NFT’ler %69 oranında baskın olmasına rağmen ikinci el piyasadaki %31’lik satış yoğunluğu, USD bazında %51’lik üstünlüğe sahiptir. Bu durum, ikinci el piyasada satılan eserlerin fiyatlarında, çok ciddi oranda olmasa da belirli bir artış ile satılabildiğini göstermektedir. İkinci el piyasada satış gerçekleştiren kişilerin, genellikle eserin yaratıcısından daha çok kazandığı söylenebilir.

Koleksiyon amacıyla satın alınan NFT’ler, %59 oranında doğrudan eserin sahibinden satın alınmakta ve %41 oranında ikinci el olarak satılmaktadır. Buna rağmen, USD bazında ikinci el piyasası %62 oranında baskın durumdadır. Bir önceki grafikteki sanat eseri kategorisindeki durumun hemen hemen aynısının koleksiyon ürünlerde de geçerli olduğu söylenebilir.

Oyun sektörü de yukarıdaki iki sektörle benzer istatistiklere sahiptir. Ancak oyun sektöründeki ikinci el piyasasının USD bazında elde ettiği üstünlük çok daha keskindir. Satış sayısı bakımından %32’lik bir paya sahip olan ikinci el piyasası, USD bazında %72 oranında baskındır. Bu durum, satın alınan NFT’lerin oldukça yüksek fiyattan el değiştirdiğini göstermektedir. Bazı oyun platformları, ticareti hareketlendirmek amacıyla kullanıcılara bazı görevler ve ödüller vaat eder. Görevler, genellikle daha önce piyasaya sürülmüş olan belirli kartların toplanarak koleksiyonun tamamlanmasıyla alakalıdır. Oyunlardaki ürünlerin, bu tür görevler neticesinde yüksek talep görerek daha yüksek fiyattan alıcı bulmaları mümkün olmaktadır. Grafikte, ikinci el piyasasının USD bazlı üstünlüğünün sebebi bu durum olabilir.

Metaverse, yani NFT ürünlerin kullanıldığı sanal dünyalar, istatistiki anlamda en olgun sektörlerden biri konumundadır. Satış sayısı bakımından neredeyse eşit bir görünüme sahip metaverseler, USD bazında bakıldığında da ciddi bir uçuruma sahip değildirler. İkincil marketin USD bazında kısmi bir üstünlüğe sahip olması oldukça olağandır. Kült hale gelen veya reklamı yapılan ürünler, zaman geçtikçe daha çok talep görebilir.

Spor ürünleri, daha önceki sektörlerden oldukça farklı bir yapı sergileyerek, birinci el satışların hem satış sayısı bakımından hem de USD büyüklüğü bakımından üstün olduğu grafiklere sahiptir. Yani, spor ürünleri satın alan kullanıcılar bu ürünleri ikincil marketlerde satmaya pek istekli olmamakla beraber sattıkları zaman da önemli miktarda kar elde edememektedirler. Spor NFT’lerinin henüz kült nitelik kazanmamış olmaları veya spor alanındaki talep yüksek olduğu için yeni platformların, piyasaya sürekli olarak yeni ürünler sürmesi neticesinde eski ürünlere talebin düşmesi de bu durumu tetikliyor olabilir. Bu nedenle spor NFT’lerinin oldukça yüksek bir talebe sahip olduğu ancak henüz olgun bir markete eriştiği söylenemez.